Forbes
Microsoft

Inteligentná
kancelária

Ako si zariadiť kanceláriu a čo v nej zmeniť, aby fungovala tak, ako chcete. Návody, tipy a rady v špeciáli Forbes a Microsoft.

Excel...

Tipy pre začiatočníkov, ako ušetriť pár minút denne. Bez tabuliek sa nezaobídete, zmierte sa s tým. Preto je ideálne sa naučiť pár jednoduchých trikov, ktoré vám uľahčia ich vypĺňanie.

Pre úplných začiatočníkov

Pridajte si riadky

Určite ste už mnohokrát potrebovali do hotovej tabuľky pridať riadok. Ak ich bolo potrebné pridať dokonca viac, tak to bola celkom desivá práca. Pritom si stačí vybrať viac riadkov a je to. A rovnako to funguje aj pri stĺpcoch.

vlozte radky

 

Vytvorte ďalší riadok v bunke​

Keď pri písaní v bunke stlačíte enter, kurzor neprejde do nového riadku v rámci tejto bunky. Vy by ste to ale akurát potrebovali. Takže Alt+Enter (alebo Control-Option-Return.)

 

Ctrl+↑ alebo Ctrl+↓

V Exceli je často vhodné pohybovať sa pomocou klávesnice. Pokiaľ sa potrebujete rýchlo dostať na posledný riadok v dlhej tabuľke a nechcete rolovať kolieskom na myši, jednoducho stlačte Ctrl + šípka dole. Podobne to platí pre šípku hore, doprava a doľava.

 

Automatické doplnenie stĺpca​

Napíšte do bunky čokoľvek, potom potiahnite za pravý dolný roh a obsah bunky sa vám skopíruje do všetkých okien. To asi pozná každý.

Keď napíšete do okienka pod sebou 1, 2, 3 a opäť chytíte za pravý dolný roh a potiahnete dole, automaticky sa vám doplní 4, 5, 6, 7, 8. OK, aj to asi každý pozná,

Ked namiesto čísiel napíšete pondelok, utorok, streda a opäť potiahnete, doplní sa vám štvrtok, piatok, sobota. A tak to môžete skúšať donekonečna s akoukoľvek logickou postupnosťou.

Možno sa vám nechce ťahať kurzorom celú dobu, potom stačí kliknúť dvakrát na pravý dolný roh a je to, Excel to vyplní za vás do celého stĺpca.

 

Vytlačte si celú tabuľku

Keď si vytvoríte úžasnú tabuľku, ideálne aj s krásnym grafom, chcete ju častokrát aj vytlačiť. Ale z tlačiarne vám vychádza papier za papierom, aj keď je na každom iba jeden stĺpec. Pritom stačí v nastavení tlače vybrať Na celú stránku.

 

Pre pokročilejších

Neopakujte stokrát to isté​

Máte stovky riadkov, v každom celé meno svojich klientov a vy potrebujete mať v jednom stĺpci meno a v druhom priezvisko, aby ste ich mohli napríklad usporiadať podľa abecedy. Stačí, keď to urobíte v prvom riadku a potom kliknete na Dynamické doplňovanie a je to.

 

Vyplňte všetky prázdne bunky

Tabuľka je celá vyplnená, potrebujete začať počítať, ale komplikujú vám to prázdne bunky. Hodilo by sa vám do všetkých napísať 0 (alebo čokoľvek iné). V záložke Domov si vyberte nájsť Nájsť a vybrať a v novo otvorenej ponuke potom trochu nezrozumiteľnú variantu Prejsť na-inak. Potom zaškrtnite Prázdne bunky a kliknite na OK. Všetky prázdne bunky sa označia. Teraz už iba napíšte 0 a stlačte Ctrl + Enter. A je to.

F4 a doláre sa vyplnia samy

Keď začnete písať vzorec, zistíte, že sa neustále prepínate klávesnicu z anglickej na slovenskú a naopak. Potrebujete totiž písať symbol $. Tlačidlo F4 to vyrieši za vás. Keď napíšete do vzorca =D1 a stlačíte F4, doplní sa na =$D$1.

 

Zrozumiteľnejší graf​

Máte dve sady dát, ktoré chcete ukázať a porovnať v grafe. Zatiaľ čo jedna je v tisícoch, druhá v desiatkach. Výsledný graf je potom hrozná nuda. Dve čiary, jedna nalepená dole, druhá niekde hore. Kliknitesi na tú spodnú pravým tlačidlom myši, vyberte si Formát dátovej rady......a potom už len vložiť vedľajšiu os.

Vytvorte ďalší riadok vo vzorci​

Alt + Enter funguje pri písaní skvele, ale čo keď potrebujete spojiť dáta uložené v rôznych bunkách, ale chcete ich pritom nechať na samostatných riadkoch? Potom doplňte namiesto medzier CHAR(10). Práve tak sa totiž vo Windows označuje medzera, na Mac je to CHAR(13).

V tomto príklade je v bunke F1 tento vzorec A2&CHAR(10)&B2&CHAR(10)&C2&CHAR(10)&D2&CHAR(10)&E2.

POZOR, veľmi záleží, akú jazykovú verziu používate. Keby vám tento vzorec nefungoval, skúste napísať iba CHR(10) prípadne ZNAK(10).