Forbes
Microsoft

Inteligentná
kancelária

Ako si zariadiť kanceláriu a čo v nej zmeniť, aby fungovala tak, ako chcete. Návody, tipy a rady v špeciáli Forbes a Microsoft.

Oblečenie

10 tipov, ako vám vzhľad môže pomôcť k úspechu

Nech sa vám to páči alebo nie, to, ako vyzeráte, môže ovplyvniť váš úspech v práci. „Problém v prípade vzhľadu spočíva v tom, že sa premieta do výkonu,“ hovorí Nicole Williams, kariérna expertka v spoločnosti LinkedIn. „Aj keď sú ľudia presvedčení, že vzhľad neovplyvní ich názor na ostatných, podvedome to rovnako robia. Ak nezapadajú do prostredia, nie sú prijateľní a vítaní,” dodáva, že to by v istej chvíli mohlo dokonca ohroziť vaše šance na povýšenie.

V súčasnom svete práce, kedy je neformálne oblečenie stále populárnejšie, môže byť občas zložité porozumieť pravidlám etikety. Lenže tie existujú. Prečítajte si preto 20 tipov, ako na to.

1. Zistite, čo je vhodné vo vašom odbore

„Každá organizácia to má inak,“ hovorí trénerka na etiketu Barbara Pachter. „Môžete napríklad nosiť šortky, ale nie vykrojené šaty s holým chrbtom. Ak má vaša spoločnosť dress code, dodržujte ho.“

2. Uistite sa, že vám oblečenie sadne

Možno to znie ako samozrejmosť, ale veľa ľudí to robí zle. „Ak je vám oblek príliš veľký alebo malý, nebudete v ňom vyzerať dobre. Myslite na to, či už na sebe máte čokoľvek,” hovorí Pachter. „Jeden z manažérov, ktorý viedol pracovný pohovor, napríklad poznamenal, že ho rušila príliš krátka kravata kandidáta.“

3. Noste okuliare, ktoré vám sadnú

Dajte si pozor, aby vám dobre sedeli aj okuliare a nešmýkali vám z nosa. Nechcete si s nimi predsa hrať celú dobu. „To môže totiž ostatné rozptyľovať,“ dodáva Pachter.

4. Osušte si vlasy

„Nikdy neodchádzajte z domu s mokrými vlasmi,“ varuje Williams. Okolie by získalo dojem, že si nedokážete dať do poriadku život či vašu kariéru.

5. Venujte pozornosť taške

Asi nechcete, aby vám z kabelky alebo kufríka vyčnievali osobné veci. Udržujte tašku v čistote i na vnútornej strane, zvlášť ak nemá zips, čo ostatným občas dovolí zahliadnuť vnútro. Williams tiež odporúča nenosiť batohy, ktoré vyzerajú „príliš študentsky“.

6. Zabudnite na silný parfum alebo kolínsku

„Čokoľvek, čo môže ktokoľvek iný hneď ucítiť, nie je dobré,“ hovorí Williams. Aby ste vedeli, ako na tom ste, spýtajte sa niekoho, komu veríte.

7. Noste dobre udržiavané a vyleštené topánky

„Jeden personalista mi povedal, že prvá vec, ktorú si všimne na kandidátovi o prácu, sú jeho topánky,“ hovorí Pachter, ktorá odporúča mať topánky vždy naleštené a v dobrom stave.

8. Venujte pozornosť hodinkám

„Keď som požiadala účastníkov mojich kurzov o etikete, aby vymenovali jeden doplnok, ktorého si všímajú na mužoch i ženách najviac, najčastejšou odpoveďou boli hodinky,“ potvrdzuje Pachter. Vyberajte ich tak podľa dojmu, aký chcete na druhých zanechať.

9. Noste sýte farby, umocňujú autoritu

„Venujte pozornosť výberu farieb,“ hovorí Pachter. „Tmavšie farby zvyčajne zanechajú silnejší dojem než svetlejšie.“ Ak máte prezentáciu, dajte si pozor, aby farba vášho oblečenia nesplývala s pozadím za vami.

10. Vyhnite sa neónovým farbám a okázalosti

„Muži aj ženy by mali byť opatrní v prípade žiarivých farieb,“ upozorňuje Patcher. Oblečenie, ktoré je príliš okázalé, môže byť rušivé a po vizuálnej stránke je to to isté, ako by ste kričali.