Forbes
Microsoft

Inteligentná
kancelária

Ako si zariadiť kanceláriu a čo v nej zmeniť, aby fungovala tak, ako chcete. Návody, tipy a rady v špeciáli Forbes a Microsoft.

Work life balance

Zaujíma vás, čo majú spoločné Benjamin Franklin, Ernest Hemingway, generálny riaditeľ Starbucks Howard Schulz, zakladateľ Virgin Richard Branson, šéf Apple Tim Cook, šéfka Pepsi Indra Nooyi a zakladateľ Twitter a Square Jack Dorsey?

Všetci vstávajú skoro, niektorí dokonca už o štvrtej ráno. Vedia totiž, že čím lepšie si zorganizujú ráno, tým úspešnejší budú v práci. A to platí aj cez víkendy. Nájsť rovnováhu medzi prácou a osobným životom je výzvou pre každého, kto chce niečo dosiahnuť. A navyše byť spokojný.

Ranné rituály vplyvných ľudí sú rôzne. Toto majú ale všetci spoločné.

  1. Starostlivo si naplánujú úlohy, ktoré musia stihnúť
  2. Vo forme sa udržujú vďaka rannému pohybu
  3. Deň začnú zdravými raňajkami
  4. Urobia si poznámky do denníka
  5. Meditujú
  6. Splnia najnáročnejšiu úlohu dňa

1. Väčšina úspešných ľudí má jasné vízie, stratégie, ciele a motiváciu ešte predtým, než vôbec začnú nový deň. Napríklad Steve Jobs sa každý ráno pýtal v zrkadle sám seba: „Keby mal byť dnešok posledným dňom v živote, urobil by som to, čo sa práve chystám urobiť? Kedykoľvek po dlhšiu dobu znela moja odpoveď nie, tak som vedel, že musím niečo zmeniť.“

2. Športom ku zdraviu. To je aspoň heslo Tima Cooka, ktorý o piatej ráno posilňuje vo fitness a Jacka Dorseyho, ktorý musí zasa každý deň ubehnúť minimálne 10 km. Ľudia, ktorí to niekam v živote dotiahli, vedia, že sa musia udržiavať v kondícii. Nemôžu si skrátka dovoliť byť chorí ako po fyzickej, tak psychickej stránke.

3. K dobre začatému dňu patria výdatné raňajky. Niektorí biznismeni raňajkujú doma, iní v aute a niektorí v práci. Richard Brenson raňajkuje napríklad v práci, zatiaľ čo riaditeľ potravinového reťazca Hain Celestial, Irwin Simon, usporadúva raňajkové konferencie. Ráno je vhodné prijať zdravé sacharidy ako napríklad celozrnné pečivo alebo jogurt s müsli.

4. Mark Twain, George S. Patton, Thomas Jefferson, Charles Darwin, Ernest Hemingway a Ludwig van Beethoven si všetci ráno zapisovali do diára svoje myšlienky, nápady, vízie, ciele a pripomienky. Zaobstarajte si poznámkový blok, ktorý vám vždy pripomenie, akým smerom by ste sa mali uberať.

5. Madonna, Hugh Jackman, Liv Tyler, Jennifer Aniston, Oprah Winfrey, Sir Paul McCartney a Jack Dorsey každý deň meditujú, aby sa potom mohli celý deň sústrediť na prácu. Meditácia vás zbaví vnútorného napätia a hlavne si vďaka nej vyčistíte myseľ od negatívnych myšlienok. Tie k životu naozaj nepotrebujete.

6. Úspešní ľudia vedia, že energia, sústredenosť a vôľa sú oveľa hodnotnejšie než peniaze. Preto hneď po príchode do práce začínajú plniť tie najnáročnejšie úlohy, aby potom mali na popoludnie dosť sily dokončiť tie menej dôležité. Vedci dokázali, že naša vôľa a sústredenosť je najsilnejšia ráno a postupom dňa jej priebežne ubúda.

7. Tí najšikovnejší dokážu prekonať aj tú najväčšiu konkurenciu. Sú posadnutí učením sa nových vecí, sú to náruživí čitatelia. Medzi nich patrí napríklad Barack Obama alebo riaditeľ Disney Bob Iger. Počúvajú rádio, čítajú knižky, noviny alebo napríklad Forbes. Kým ich rovesníci mrhajú časom nad pokleslou zábavou.

A potom sú tu víkendy, kedy by mal človek odpočívať a neriešiť veci do práce.

Roman Staněk, zakladateľ firmy Good Data, napríklad zakázal svojim zamestnancom pracovat v sobotu. Nesmú čítať a ani posielať maily. A on sám sa snaží nepoužívať v tento deň ani telefón. Namiesto toho si ide radšej zabehať alebo zahrať futbal. Dobrá inšpirácia, čo poviete?

+

Tip Microsoftu: Vedeli ste, že ...

...Výkon a spokojnosť nemusí byť v rozpore? Tretina zamestnancov malých a stredných podnikov v Európe priznáva, že nemá dostatok času na svoj osobní život a takmer štvrtina hovorí, že je pre nich náročné si priestor na osobný život vôbec vytvoriť. Viac než polovici by pritom flexibilita a mobilita v práci pomohla zvýšiť výkon a súčasne zlepšiť osobný život. *

To, že flexibilita môže pomôcť zlepšiť výkon, ukazuje aj skutočnosť, že viac než tri štvrtiny (77 %) Slovákov, ktorí môžu občas pracovať z domova, deklaruje vyššiu efektivitu, ak pracujú na mimo kanceláriu*. Nie je to ale tak, že ideálne je byť doma vždy, ideálne je to tak pol na pol.

Štúdie ukazujú, že pokiaľ ľudia pracujú z domova dva až tri dni v týždni, má to pozitívny dopad na ich výkon, spokojnosť v práci i vzťah s nadriadeným. Je samozrejme nutné viesť ľudí inak, ako keď trávia celý deň v kancelárii a motivovať ich, aby proaktívne hľadali cesty k spoločnému cieľu skôr ako plnili čiastkové zadania a potom čakali na ďalšiu úlohu...

* Prieskum Microsoftu medzi malými a strednými firmami v 16 európskych krajinách. Realizovaný bol v roku 2015 na vzorku 5500 respondentov.

** Prieskum Microsoftu sa uskutočnil v októbri 2016 na vzorke 217 respondentov vo veku 18 – 50 rokov, pracujúcich na trvalý pracovný pomer v kancelárii.