Forbes
Microsoft

Inteligentná
kancelária

Ako si zariadiť kanceláriu a čo v nej zmeniť, aby fungovala tak, ako chcete. Návody, tipy a rady v špeciáli Forbes a Microsoft.

Generácia Y

Návod na generáciu Y

Možno si viete predstaviť to zdesenie. Ste personalistom alebo personalistkou v bezmennej korporácii a v e-maile vám pristane životopis. Pozriete sa na rok narodenia záujemcov o prácu vo vašej práci: 1984. Generácia Y.

Potom už len nasleduje smršť asociácií: nechce sa im pracovať; voľná pracovná doba; radšej sa baví; práca je pre nich až na druhom - v tom lepšom prípade - mieste; celý deň bude na Facebooku; obed aj desiatu si bude pol hodiny fotiť na Instagram; stále sa bude dožadovať nejakých privilégií; nebude chcieť pracovať cez čas... Samé problémy a komplikácie.

Nárekom nad lenivosťou generácie Y, teda ľudí narodených niekedy v rokoch 1980-2000, ste asi nemohli uniknúť. Ak hľadáte nejaký jednoduchý manuál k ich použitiu, môžem vám snáď sľúbiť jedno: neexistuje. A obávam sa, že neexistuje ani žiadna ucelená generácia Y.

Či už ste sa narodili v ľubovoľnom roku, je celkom isté, že sa na vás (niektorí) zástupcovia predchádzajúcej generácie pozerali cez prsty, nech už ste boli horliví príliš alebo málo. Generačný konflikt je na rozdiel od generalizácie celých generácií celkom reálny.

Ešte než sa rozohníte nad pracovnými návykmi kohokoľvek „mladšieho“, skúste vziať do úvahy, že sa neustále mení celý pracovný trh. Nastupujúca generácia vstupuje do pracovného sveta, v ktorom vládne len neistota. Vie, alebo by to vedieť mali, že žiadna práca nie je doživotná a ťažko si k nej teda budú budovať aj trvalý vzťah.

Zamestnávatelia si síce môžu sťažovať, že sú ich pracovníci chvíľkoví a často prebiehajú tzv. za lepším, ale sami im toho viac neponúknu. Školy už možno neprodukujú zamestnancov na kľúč, ktorí by automaticky zapadli do pracovného miesta, ale rovnako tak chýbajú konkrétne miesta, na ktoré by bolo možné sa pripravovať.

Pri hodnotení generácie Y vychádzajú všetci z jedného prieskumu spoločnosti Universum. Pre hodnotenie akejkoľvek predchádzajúcej generácie podobný prieskum nemáme. Nie je teda čo a ako porovnávať. Ak ste sa niekedy smiali astrológii a neverili tomu, že by všetci vodnári boli rovnakí a ešte bizarnejší vám prišiel čínsky horoskop, ktorý charakterizuje ľudí podľa roku narodenia, potom nemôžete brať vážne ani jednotnú charakteristiku generácie Y.

Pýtať sa, aká je celá kohorta ľudí narodená v priebehu 20 rokov nedáva zmysel. Zmysel dáva pýtať sa, aký je svet, v ktorom žijú a ako vyzeral svet, v ktorom vyrastali.

Predchádzajúcu generáciu tvorili údajne „workholici" - kryjúce sa časovo s tzv. yuppies. Boli to oni, kto si onú mýtickú generáciu Y vychovali. Rodičia večne zatvorení v práci tak možno neposlúžili ako ideálny vzor pre svoje deti. Možno by bolo zvláštnejšie, keby sa ich deti chceli vydať v ich stopách.

Druhou vecou je samotná premena ekonomiky. Miznúce pracovné miesta a vädnúci ekonomický rast. Vo chvíli, keď začali ľudia z kategórie Y zaplavovať pracovný trh, prišla svetová ekonomická kríza. Skepsa zo sledovania márneho snaženia ich rodičov sa stretla s nezáujmom pracovného trhu. Hovoriť o lenivej generácii vo chvíli, kedy ľudia do tridsať rokov na juhu Európy čelia pre nás neuveriteľných 50-percentnej nezamestnanosti nedáva tak úplne zmysel.

Čo teda môžete v práci čakať od niekoho s dátumom narodenia medzi rokmi 1980-2000? Ako som sľúbil na začiatku textu, žiadny manuál vám nedám. Neexistuje. Myslite len na to, že sa každý snaží vyrovnávať s podmienkami, v ktorých sa musí pohybovať a ktoré sám neurčil. Možno by ste boli úplne rovnakí. Asi určite.

Stanislav Biler, autor je sociológ  

+

tip Microsoftu

Generácia tzv. millennials mení nielen charakter pracoviska, ale líši sa aj ich nákupné rozhodovanie a zvyklosti. Napríklad je pre nich dôležité zdieľanie - nakupovanie častejšie vnímajú ako spoločný zážitok, zdieľajú svoje skúsenosti a zaujíma ich odporúčanie ich známych v rovnakom veku. Je pre nich dôležitý príbeh produktu či značky - zaujíma ich, kde, ako a prečo výrobok vznikol. Chcú sa učiť a poznávať nové veci a preto pri výbere služby či výrobku často vyhľadávajú zážitky, napr. pri výbere cestovania, reštaurácií či voľnočasových aktivít. 

Pre firmy to má mnoho dopadov. Millennials napríklad očakávajú hladkú interakciu bez ohľadu na komunikačný kanál. To platí predovšetkým pri online kanáloch, pretože technológie sú prirodzenou súčasťou ich života. Nestačí aby ich boli firmy schopné osloviť digitálne, nutné je s nimi viesť on-line konverzáciu, sledovať a vyhodnotiť ich správanie a očakávania a podľa toho individuálne reagovať. Pritom prehĺbenie vzťahu s existujúcimi zákazníkmi patrí medzi najväčšie výzvy malých a stredných firiem (56 % európskych a 77 % českých vedúcich pracovníkov). Predovšetkým u millennials, ktorí sa do digitálneho sveta narodili, je nutné priebežne získavať a efektívne riadiť veľké množstvo dát o ich správaní, preferenciách a potrebách a mať nástroje na bezprostrednú reakciu. Práve schopnosť efektívne pracovať s dátami začína vytvárať zreteľný rozdiel medzi firmami. 

Získať, udržať, pochopiť. Malé a stredné firmy, ktoré dokážu pracovať s dátami, majú lepšie vyhliadky:

* Dve tretiny (63 %) dátovo zdatných firiem sa cítia byť dobre pripravené osloviť a získať nových zákazníkov oproti 33 % firiem, ktoré dáta nevyužívajú 

* 70% pracovníkov dátovo zdatných firiem si myslí, že sú schopní zlepšovať vzťahy so zákazníkmi, oproti 44 % firiem, ktoré s dátami nepracujú 

* Technológie sú kľúčové pre získavanie spätnej väzby od zákazníkov (55 % dátovo zdatných firiem vs. 31% ostatných) aj pre běžnú komunikáciu se zákazníkmi (67% vs. 25% ostatní). 

Zdroj: Náskok vďaka technológiám 2016, Microsoft