Forbes
Microsoft

Inteligentná
kancelária

Ako si zariadiť kanceláriu a čo v nej zmeniť, aby fungovala tak, ako chcete. Návody, tipy a rady v špeciáli Forbes a Microsoft.

Usporiadanie

Priestor, ktorý obývame, má vplyv na to, kto sme a ako sa správame. Inými slovami sa dokáže podpísať na našej psychickej pohode a tvorivom výkone. A pretože väčšina z nás trávi pracovne celé roky v tej istej miestnosti alebo dokonca pri rovnakom stole, nie je na škodu si usporiadať priestor tak, aby ste z neho pre seba vyťažili maximum.

Inšpiráciu ale nehľadajte v časopisoch o módnych trendoch v dizajne. Namiesto toho stavte na vedu - poznatky, ktoré vzišli z výskumov psychológie a neurológie, vám pomôžu zvýšiť vašu produktivitu oveľa viac. Hlavné pravidlo znie - zariaďte si priestor tak, aby ste sa v ňom cítili pohodlne a spokojne, a neduste svoju tvorivú slobodu zbytočným dôrazom na poriadok.

Prevezmite kontrolu nad usporiadaním svojich priestorov

Už sám fakt, že rozhodujete o organizácii a usporiadaní svojho pracovného priestoru a máte nad vecami kontrolu, má pozitívny vplyv na vašu produktivitu. Podľa štúdie z roku 2010 vykonanej na 47 zamestnancoch kancelárií v Londýne boli tí, ktorí mali možnosť si vybaviť kanceláriu rastlinami (alebo naopak žiadnymi) a obrázkami, o 32 percent výkonnejší ako tí, ktorí túto slobodu nemali. Navyše sa dotyční oveľa viac identifikovali so zamestnávateľom, a boli tak zapálenejší do tímovej práce.

Ak vediete tím, vyplýva z toho, že by ste svojim ľuďom mali dať voľnú ruku v tom, ako si navrhnú a usporiadajú kanceláriu. A ak ste zamestnancami, ktorí pracujú v open space, skúste nájsť spôsob, ako v ňom zanechať vlastnú stopu, aj keby išlo o jednoduchú nástenku, na ktorú si pripichneme svoje fotky a odkazy. To vám pomôže, aby ste vzali toto miesto za svoje a cítili sa v ňom „doma“.

Vyberte si zaoblený nábytok

Ak si môžete dovoliť ten luxus a sami si zariadiť svoj pracovný priestor, skúste dať v prípade nábytku prednosť okrúhlym a zakriveným tvarom pred ostrými a rovnými hranami.

Okrúhle tvary sú totiž spojené s pozitívnymi emóciami, ktoré sú dôležité pre kreativitu a produktivitu (bonus navyše: znížite tým aj riziko zranenia, ak zavadíte lakťom či kolenom o nábytok).

Spomínaný kontrast medzi rovnými hranami a guľatými krivkami sa vzťahuje aj na to, ako usporiadať nábytok. Ideálnym vzorom je v tomto kráľ Artuš: sedenie v kruhoch podnecuje kolektívny spôsob uvažovania, kým v rovných linkách vzbudzuje potrebu individualizácie - skúste sa nad tým zamyslieť na budúcej porade, až budete chcieť v tíme vyvolať pocit súdržnosti.

Využite rastliny a okná

Investujte do zelene. Výskumy opakovane potvrdili, že prítomnosť rastlín v kancelárii sa pozitívne odráža na psychike zamestnancov - blízkosť prírody totiž pomáha zotaviť sa z náročných výkonov a znižuje hladinu stresu. Ďalším znakom dobre usporiadanej kancelárie je okno s výhľadom, ideálne do prírodnej krajiny. Čo asi nie je úplne realizovateľné pre ľudí žijúcich v mestách, aj v tejto situácii ale postačia stromy alebo rozmanitá architektúra, ktorá sa pozitívne prejaví na stave vašej mysle.

Výhody chaotického stola

Tlak na to, aby sme mali všetko vyrovnané, skrátka tip top, sa stále zvyšuje. Ako asi môžete pracovať, keď nie ste schopní nájsť ani voľné miesto na stole pre myš alebo vázu s kvetinou? Možno ale bude lepšie držať sa Einsteinovho tvrdenia: „Ak je preplnený stôl znakom preplnenej mysle, čoho znakom je potom prázdny stôl?“

Čo dokazuje aj výskum univerzity v Minnesote, podľa ktorého účastníci testovaní v chaotickej miestnosti pri stole pokrytom papierom prichádzali s lepšími nápadmi na využitie pre pingpongovej loptičky ako tí, ktorí boli testovaní v „uhladenom“ prostredí.

Mimochodom, podľa Erica Abrahamson, spoluautora knihy „A Perfect Mess: The Hidden Benefits of Disorder”, sa ľudia, ktorí majú riadne porovnaný stôl, často stretávajú s problémom nájsť veci, pretože ich archivačný systém je veľmi zložitý. Výhodou chaosu je navyše fakt, že v ňom môžete nájsť veci, ktoré by ste nečakali. Trebárs prelomový nápad, ktorý ste si naškriabali na kúsok papiera pred dvoma rokmi, môžete využiť pre váš budúci projekt.